Begeleidleren.be
 
Motivatie

Motivatie heeft een rechtstreeks effect op je studieresultaten. Als je gemotiveerd bent, kost het je geen moeite om je in te zetten en ben je enthousiast aan de slag. Als je inzet groot is, is de kans ook groot om goede resultaten te behalen. Als je met tegenzin aan de slag gaat, dan lijkt alles zoveel moeilijker en lastiger, is de inzet minder groot.  Meestal volgt daaruit dat de punten minder zijn dan verwacht of gehoopt.

Wat is belangrijk voor motivatie?
Motivatie zou in de eerste plaats uit jezelf moeten komen (intrinsieke motivatie).  Als je zelf iets wil, als je voor jezelf iets wil bereiken, dan is de 'drive' om het te bereiken het grootst. Bij oudere leerlingen zou deze motivatie moeten doorwegen
Je kan ook iets willen omdat er bv een beloning aan vasthangt (als je een goed rapport hebt, dan mag je...) We noemen dit extrinsieke motivatie.  Deze motivatie werkt ook, maar is minder sterk dan zelf iets willen (bereiken).  Zeker jongere kinderen gaan echt wel hard werken als de beloning ze aanspreekt.

Hoe kan ik mijn motivatie verhogen?
Misschien zie je het nut niet in van een bepaald vak.  Alle studierichtingen hebben ergens wel eens een vak waar je je van afvraagt wat het je bij zou kunnen brengen.  Toch hoort ook dat vak bij die studierichting.  Het beste wat je kan doen is dat aanvaarden en je niet te verzetten tegen dat vak.  Probeer het te zien als een tussenstap, die weliswaar niet echt jouw ding is, naar je grote doel: afstuderen in die bepaalde richting.

Veel mensen moeten gemotiveerd zijn.  Bijvoorbeeld atleten moeten de motivatie vinden om telkens maar bij te trainen voor soms hele kleine verbeteringen.  Jij als student moet ook de motivatie hebben om elke dag naar de les te gaan, huiswerk te maken en voor examens te leren. Misschien is het een idee om enkele zaken van atleten over te nemen om je motivatie zo hoog mogelijk te houden:

  • zorg voor een mentale opwarming:
    probeer jezelf te zien als iemand die aan het studeren is, probeer voor een aantal rituelen aan te houden voor je aan je studeren begint: zo kan je bv een warme chocomelk drinken en een lekker koekje eten voor je begint te studeren.
  • praat tegen jezelf:
    pep jezelf op, zeg tegen jezelf dat je het kan, dat je er voluit voor zal gaan, dat je een geboren winnaar bent,... Al sprekend, al is het in jezelf, richt je je aandacht.  Dit betekent dat de inhoud van wat je tegen jezelf zegt erg belangrijk is. Als je een fout maakt en je verwijt jezelf 10 minuten hoe slecht je toch wel bent, zijn dat 10 minuten dat je niet met je volle aandacht bij het studeren of verwerken van je oefeningen was. Een innerlijke monoloog heeft een sterke impact op je gedachten, je aandacht, en je emoties. Iemand die zichzelf ‘vertelt’ (=denkt) dat het maar een saaie les is, of dat het examen toch al te moeilijk is, ondergraaft zijn eigen motivatie, zijn eigen energie.

  • visualisatie:
    zeg niet alleen tegen jezelf dat je toets, examen,... goed zal zijn.  Probeer jezelf ook te zien met die goede toets.  Of neem een voorbeeld aan een van je klasgenoten die het goede voorbeeld geeft en met goede punten naar huis gaat.