Begeleidleren.be
 
Dyspraxie - soorten

Soorten dyspraxie

  • Ontwikkelingsdyspraxie/DCD

DCD staat voor de Engelse term Developmental Coordination Disorder en is de naam die gegeven wordt aan kinderen die moeite hebben met het coördineren van hun bewegingen en het aanleren van verschillende activiteiten. Vrij vertaald wordt het daarom ook wel een coördinatie ontwikkelingsstoornis genoemd. Het zijn onhandige, veelal houterig bewegende kinderen. In de ontwikkeling leren kinderen onder andere lopen, klimmen, zichzelf aan- en uitkleden, met bestek eten en schrijven. Deze activiteiten vereisen een zekere behendigheid (zoals de juiste coördinatie). Voor sommige kinderen, waaronder kinderen met DCD, is het niet zo vanzelfsprekend dat zij deze activiteiten leren en kan het zijn dat het hen meer moeite en energie kost. Dit komt omdat kinderen met DCD (lichte) problemen met het bewegen hebben, zoals een lage of wisselende spanning van de spieren, onrust in het bewegen en problemen in het handhaven van het evenwicht. Veel kinderen met DCD werken hierdoor traag of presteren onder hun niveau op school. DCD omvat een groep kinderen waarbinnen elk kind weer andere problemen kan ervaren. Ongeveer 5 tot 10% van de kinderen op een basisschool vertoont
kenmerken van DCD en het komt 3 tot 7 keer vaker voor bij jongens dan bij meisjes.

  • Verbale ontwikkelingsdyspraxie

Verbale ontwikkelingsdyspraxie is het onvermogen tot het juist aansturen van de spraakspieren (tong, lippen, kaken, gezicht) bij het vormen van spraakklanken en voor het combineren van deze klanken tot lettergrepen en woorden. Met de spieren is in het algemeen niets mis. Hoewel een kind weet wat het wil zeggen, kan hij/zij het niet goed.
Met niet aan spraak gerelateerde spieractiviteiten (hoesten, kauwen, slikken) zijn er meestal geen problemen.

Terug naar dyspraxie - algemeen

Dyspraxie - begeleiding

Voor meer specifieke vragen in verband met deze problematiek kan u steeds terecht op dit mailadres

U kan ook bellen naar 0473/30 50 57 na de schooluren.